Etiketter

butikktips (55) Elgseter (314) Ferie (117) hund (878) Hverdag (483) interiør (115) jakt (238) Jul (301) Krokskogen (237) mat (447) Matauk (62) new York (153) oppskrift (199) Reise (227) restauranttips (125) Salat (22) Saus (9) suppe (7) Tilbehør til vilt (6) Tips (49) Viltoppskrift (13) vinterpalasset (260)

mandag 10. juli 2017

Jakobshorn 2590

Etter en deilig frokost skulle vi til Jakobshorn. Vi startet med en aldri så liten bomtur med bane opp på feil side av dalen. Etter å ha innsett at vi måtte ta i bruk den andre siden av kartet, gikk alt så meget bedre. Alt var innen gangavstand, så det gikk helt greit.
Til Jakobshorn var det to store gondoler, De ble fulle av folk, men Lakka og Bamse tok det helt med ro. Midt mellom ukjente legger, la de seg ned og slappet av. På endestasjonen måtte vi ta noen skritt opp for å komme helt til topps, og det måtte vi jo, for en aldri så liten fotosession. På vei ned til banestoppet/kafeen, fant Lakka alpemurmeldyr inne i et hull i muren. Det ble veldig spennende en stund, men vi kom oss til slutt videre. Videre for å kjøpe is! Vi tok dem med ned på pynten nedenfor kafeen og kunne sitte i gresset, se på paraglidere som tok av og utsikten over Davos og fjellene rundt. Veien ned til dalen var bratt. Ikke så lang, men bratt. Men, vi fikk en flott tur i deilig solskinn og varme! Og det skal sies, selv om vi har gått langs mye oppgåtte stier her nede i alpene, har vi møtt på lite folk, så også denne dagen, helt ypperlig! Ned siste kneika kunne vi også høre litt norsk radio på telefonen, og fikk med oss at troillan spilte en bra kamp på Lerkendal i dag.
Tilbake i byen ble det brus og skygge på kafé for Gunnar og de grå, mens jeg utnyttet den siste timen før stengetid til å bli kvitt litt penger.
I kveld  var kvelden, for ostestiserne som vi er! Vi fant oss et kjempetrivelig sted da vi gikk gjennom byen tidligere på dagen, som reklamerte med både raclette og fondue! Heaven! Da de åpnet for kvelden, var vi raskt på plass. Lakka og Bamse ble tatt veldig godt imot, og hele gjengen ble møtt av stor gjestfrihet! Vi satt ute og fikk servert deilig raclette og ostefondue (med urter ov bacon som var en lokal spesialitet). Vi koste oss verre og brydde oss ikke om at det kom noen drypp fra oven... Så kom det etter hvert flere og flere drypp og det utviklet seg til å bli skikkelig regn- og tordenvær! Eierne av stedet hadde vært ute og invitert oss inn før vi til slutt (tredje gangen) nærmest bleevakuert inn! Vi ville jo ikke skape noe bryderi med følget vårt, men de var så rause og gjestmilde og Lakka og Bamse ble veldig glad for å komme inn fra det våte og bråkete. Vi endte da med å bestille hjemmelaget karamellpudding og te, og fikk en veldig hyggelig avslutning på kvelden vår ute! Gentiana er fra 1871 og virkelig noe for seg selv! Det er eierne selv som kokkelerer og følger opp gjestene, det er 6 bord inne og 4 ute (+2 rom til i andre etasje de åpner opp i høysesongen) og de følges tett og personlig opp her føler du deg sett! Lokalene bærer preg av å ha vært med i mange år, på en god måte! Rent og på stell samtidig som at det er fylt med personlighet og minner. Om vi finner en fin sneglefigur når vi kommer hjem, skal vi sende den hit, de samler, og dette er et sted du får lyst til å sende en hilsen til etter å ha vært der!
Den våte lørdagskvelden ble avsluttet med innkjøp av alt for mye usunt på Coop og Fleksnes på TV'en på hotellrommet. I morgen starter vi på reisen hjem. Blir det fint vær håper vi å få til en tur i høyden først, blir det torden starter vi rett på transportetappen.

Kvalitetstid på rommet

Frokosttid!

Trygge hunder på gondolgulvet

Gjengen på tur

Sjarmøren

Lakka har funnet alpemurmeldyr

Vi har alltid med en halvliter vann hjemmefra når vi drar ut på sommertur, de vil jo aller helst drikke fra bekker, men en liten nødrasjon er kjekk å ha

Ispause

Gondol, vandrere, snø, vann...

Bamse ruller!

Bekk!

Langs stien

Blomstene har så sterke farger her oppe i høyden

Svær ved og svær vedstabel!

Høyonna pågår

Tilbake på rommet og så tørste at det går helt greit å dele skål!

Ost x2!

Avslutter med karamellpudding og te innomhus